Snip

 

 

De prachtige artists impression die op de home pagine staat afgebeeld, is hoogstwaarschijnlijk afkomstig van de hieronder afgebeelde foto van de Snip. Deze foto is op 19 januari 1935 gemaakt, vlak na het vertrek van de Snip voor de eerste reguliere vlucht van Curacao naar Aruba.   

bijzonderheeden van de Snip:

  • Uitgerust met 3 Pratt and Whitney Wasp C motoren van elk 425 PK. Ter vermindering van de luchtweerstand zijn de motoren aan de voorzijde voorzien van townend ringen.
  • De motoren zijn voorzien van tweebladige metalen propellors.
  • De romp is opgebouwd uit stalen buizen. 
  • De vleugel bestaat uit een vrijdragende houten constructie.
  • Drie olietanks van elk 60 liter
  • De cockpit is geheel gesloten en heeft schuiframen.
  • In de vleugel zijn drie brandstoftanks aangebracht met een capaciteit van totaal 2010 liter. Dit is voldoende voor 8 uren vliegen oftewel 1750 km.
  • Aan boord is een toestel voor het ontvangen en verzenden van telefonie en telegrafie.
  • Maximum snelheid is 250 km per uur; kruissnelheid is 200 km per uur.
  • Stijgtijd naar 1000 meter: 5 minuten. Maximaal bereikbare hoogte: 5.750 meter. Maximum hoogte op 2 motoren: 2500 meter.

De Snip is in 1932 door de KLM in bedrijf genomen. In 1948 is het toestel op het vliegveld Hato gebruikt voor brandweeroefeningen en daarna gesloopt. Meer hierover vindt u in het hoofdstuk  "Het einde van een legende".