aankomststempel Melbourne

Zoals op de vorige pagina al werd aangegeven, bestaan er van het aankomststempel van Melbourne Airport, vijf versies of beter gezegd: vier versies, waarbij nummer 3 een A-nummer heeft.

Er was al het een en ander bekend over verschillen in de dikte van de letters en cijfers die voor de datum werden gebruikt en er was een verschil in de lijnen onder en boven de datum. De heer J.C. van Vliet uit Driebergen presenteerde in "de Aerophilatelist" het verenigingsblad van de Nederlandse Vereniging van Aero-philatelisten "de Vliegende Hollander" een opsomming van vier aankomststempels  met daarbij de meest in het oog spingende verschillen. Ere wie ere toekomt en ik gebruik in dit artikel dan ook de nummering, die door de heer van Vliet werd gebruikt. Nadere bestudering van de stempels bracht nog meer verschillen aan het licht en leverde tevens een variant op van nummer 3. Hieronder heb ik de belangrijkste verschillen geprobeerd zichtbaar te maken.

Nummer 1 : datum gedrukt in "dunne" symbolen.

Lengte van de datum, incl het streepje is 19 mm.

Afstand tussen en streepje en de rand is 5,1 - 5,2 mm

Afstand tussen de 4 van 1984 en de 5 van 3045 is 4 mm.

De 1 van 1984 heeft linksboven een schuine aanzet.

 De rechterzijde van de 4 van 1984 staat halverwege de uiterste punt van de staart van de Boeing

 

 

 De bovenste van de twee schuine lijnen boven de B van FEB is onderbroken.

 Een lijn onder en boven de datum.


 

  Nummer 2 : datum gedrukt in "dikke" symbolen. 

Lengte van de datum, incl het streepje is 20 mm

Afstand tussen de 4 van 1984 en de 5 van 3045 is 2,1 mm

De 1 van 1984 is rechthoekig.

 

de rechterzijde van de 4 van 1984 staat nagenoeg recht onder de uiterste punt van de staart van de Boeing.

 

De bovenste van de twee schuine lijnen boven de B van FEB is ononderbroken

Alleen een lijn onder de datum.


Nummer 3: datum in "dunne" symbolen.

 

 Lengte van de datum inclusief het streepje is 19,1 mm

Afstand tussen het streepje en de rand is 5 mm.

Afstand tussen de 4 van 1984 en de 5 van 3045 is 4 mm.

De 1 van 1984 met linksboven een schuine aanzet.

De rechterzijde van de 4 van 1984 staat halverwege de uiterste punt van de staart van de Boeing.

  1. De onderste zonnestraal is dikker dan bij de andere stempels
  2. de onderste lijn van de twee schuine lijnen boven de B van FEB is rechtsonder voorzien van een extra zwarte stip.
  3. De onderste van de twee schuine lijnen aan het vleugelstuk is dikker dan bij de andere stempels.
  4. De V van VIC is misvormd.

De bovenste van de twee schuine lijnen  boven de B van FEB is onderbroken en er staat alleen een lijn onder de datum.


Nummer 3A.

Identiek aan nummer 3 met slechts twee verschillen. De misvorming van de letter V van VIC is verdwenen en het streepje voor de datum staat iets meer naar binnen (naar rechts).

 

 


  Nummer 4:

Ik kan u van dit stempel geen exacte afmetingen geven, omdat ik geen poststuk bezit, waar dit stempel op staat. Dit stempel staat over het algemeen op zogenaamde buitenlandse post, die via Nederland met de Memorial Flight is verzonden. Voor zover mij bekend is, komt dit stempel niet voor op poststukken met Nederlandse zegels.

Het meest opvallende verschil met de andere stempels is, dat de E van FEB, midden boven de wandelpier staat, die op het onderste deel van het stempel staat afgebeeld.

Mocht iemand van de lezers een poststuk of kaart met stempel nr. 4 aan mij kwijt willen, neem dan via de contactpagine contact met mij op.

-0-0-0